• Vind Lesmonsters ook op

Hakken en plakken

Date: January 9, 2013 Author: lesmonster Categories: Leesmonsters

aap-noot-mies

Wat kan je doen als een kind moeite heeft om klanken tot een woord te plakken?

Regelmatig zie je dat kinderen in groep 1 en 2 woorden wel kunnen hakken, maar het moeilijk vinden om klanken samen te voegen tot woorden. In dat geval heeft een kind moeite met ‘auditieve synthese’. Bij auditieve synthese draait het niet zozeer om het kunnen onthouden van de klanken. Het draait om het herkennen van een woord dat al tot de woordenschat van het kind behoord.

Om leerlingen hierbij te helpen kun je gebruik maken van visuele en motorische ondersteuning. Je kunt bijvoorbeeld lichaamsdelen hakken en plakken, en de delen dan laten zien of bewegen (steek naar voren je a-r-m, arm, wiebel je t-e-e-n, teen). Ook kan het helpen om voorwerpen die je hakt te laten zien (dit is een t-a-s). Andere hulpmiddelen zijn: slepend lezen (rrrrroooookkkk) of woorden steeds in drie vakjes hakken (r-o-k) en dan met een duidelijk gebaar aangeven dat je bij het plakken weer naar het eerste vakje (r) gaat. Ook kan het zinvol zijn om zinnetjes te oefenen met daarin het gehakte woord (juf: ‘ik k-o-o-k vandaag broccoli’, kind: ‘kook!’).

Het vermogen om klanken samen te voegen tot een woord wordt gezien als een voorwaarde om te kunnen lezen. Kinderen ontwikkelen dit in groep 1 en 2, maar ook nog in groep 3 en 4.