• Vind Lesmonsters ook op

Meester App Event

Date: May 22, 2013 Author: lesmonster Categories: Natuur en techniek

hoi-meesterapp

Digitale media, hoe kun je die het beste gebruiken in de klas? En educatieve apps, hoe worden die gemaakt? Een bont gezelschap van onder meer leerkrachten, Pabo-studenten, webontwikkelaars, ICT-coördinatoren, beleidsmakers, designers en educatief ontwerpers kreeg 22 mei antwoord op deze en andere vragen tijdens het Meester App event.

De middag start met een inleidende presentatie van Daniel Lechner (eeep) over de impact van digitale en sociale media en de noodzaak om hier in de klas mee aan de slag te gaan. Daniel wijst de bezoekers op de grote vlucht die digitale media de afgelopen jaren hebben genomen en de urgentie om ICT in het onderwijs te verwerken. Michael van Wetering van Kennisnet) gaat in op de kansen die deze nieuwe media bieden bij educatie. Zo kan het gebruik van ICT in de klas volgens Michael niet alleen de kennis van leerlingen vergroten, maar ook bijdragen aan de effectiviteit van het leerproces en aan de motivatie van leerlingen om daaraan deel te nemen.

Daarna kunnen de deelnemers een keuze maken uit verschillende workshops. De Lesmonsters kiezen voor een workshop van Annemieke Teune en Puck Peijnenburg van Sanoma. Naast een kijkje in de keuken van de Nijntje apps, geven ze een sneak preview in het maakproces van een app waar zij momenteel aan werken en waarin het spelletje ‘Simon says’ een centrale rol speelt. Daarna mogen de deelnemers in groepjes een idee voor een app verder uitwerken. Het bedenken van een concept, onderzoek naar de beoogde gebruiker, interaction design en het marketen en updaten van de app komt aan de orde.

Vervolgens bezoeken de Lesmonsters de workshop van Eline Kwantes van Dromenkroon over het gebruiken van digitale media in de klas. Dat kan volgens Eline door les te geven met, over en/of in digitale media. Praktische tips die de Lesmonsters noteren:

Eline geeft daarnaast ook workshops op basisscholen, waarin kinderen bewust worden gemaakt van de achtergrond van sociale media en een eigen website bedenken.

Heb je een idee voor een app of al een geweldige app gemaakt? Dan kun je je idee nog tot 14 juni indienen bij de Meester App wedstrijd.